پرفسور موریس بوکای از جمله دانشمندانی است که نه تنها به عظمت قرآن اعتراف کرده اند بلکه خود مسلمان شده و در دفاع از حقانیت قرآن چندین کتاب نوشته است. او در مورد تطابق حقائق علمی کشف شده در عصر جدید با آیه های قرآن تحقیق فراوانی کرده و به گفتۀ خودش حتی یک مورد از آیات قرآن را نیافته است که با حقایق ثابت علمی تناقض داشته باشد.
موریس بوکای (۱۹ ژوئیه ۱۹۲۰ – ۱۷ فوریه ۱۹۹۸)، پزشک فرانسوی، عضو جامعه فرانسوی مصرشناسی، و نویسندهٔ چند کتاب در دفاع از مقام علمی قرآن بود.
مقایسه علم و دین با تأکید بر اسلام، یکی از فعالیتهای مورد توجه انجام شده توسط موریس بوکای است، تا جایی که این نوع نگرش به ارتباط علم و دین با عنوان «بوکائیلیسم» شناخته شدهاست. این دیدگاه با کتاب «مقایسهای میان تورات، انجیل، قرآن و علم» معرفی گردید و در آن، تطابق قرآن با علوم جدید به عنوان نشانهای از وحیانی بودن قرآن در نظر گرفته میشود.
دیدگاه پیرامون نحوه غرق شدن فرعون زمان خروج
موریس بوکای در کتاب «مقایسهای میان تورات، انجیل، قرآن و علم»، مرنپتاه را فرعون زمان خروج میداند و بیان میدارد که در مطالعات صورت گرفته بر روی مومیایی مرنپتاه، آثاری از باقی ماندن طولانی مدت جسد در آب مشاهده نشده است و این مشاهده با بیان قرآن در خصوص نجات سریع جسد فرعون از آب تطابق دارد. در روایت کتاب مقدس غرق شدن فرعون ذکر شده است اما از سرنوشت وی سخنی به میان نیامده است و بنابراین، روایت قرآنی را میتوان کامل کننده روایت توراتی دانست.
کتابها
- قرآن و تورات و انجیل و علم بررسی کتب مقدس در پرتو علوم جدید
- عهدین، قرآن و علم(در ۱۹۷۶): وی در این کتاب استدلال میکند که قرآن، هیچ عبارتی ندارد که با واقعیات اثباتشدهٔ علمی در تناقض باشد.
- فراعنهٔ مومیایی: بررسی پزشکی نوین (در ۱۹۹۱)
- بازتابها بر قرآن
- بشر از کجا میآید؟ پاسخهای علم و کتاب مقدس
- موسی و فرعون، عبریها در مصر
“موریس بوکای” و تحقیق در جسد فرعون:
در سال ۱۹۷۵ موریس بوکای ضمن بررسی اجساد مومیایی اظهار نمود که جسد “رامسس دوم” در وضعیت نامناسبی است. “والری ژیسکار دستن” بیستمین رئیسجمهور فرانسه توانست تا مقامات مصری را قانع نماید که آن جسد مومیایی را برای بررسی و تحقیقات بیشتر، به فرانسه انتقال دهند. در سپتامبر ۱۹۷۶ و در فرودگاه پاری – لو بورژه، جسد مومیاییشدهٔ رامسس دوم با تشریفات کامل نظامی، همچون تشریفات مرسوم برای پادشاهان و افراد برجسته مورد استقبال قرار گرفت و سپس به لابراتوار “مییوزه دولوهم” منتقل گردید.
Farnsworth, Clyde H. (28 September 1976). “Paris Mounts Honor Guard For a Mummy”. New York Times. p. 5. Retrieved 31 October 2019.
گزارشهای متعدد اذعان میدارند که رامسس دوم با یک گذرنامهٔ مصری برای این جابجایی و سفر استفاده کرد و در قسمت شغل او عنوان پادشاه متوفی ذکرشده بود.هدف از این تمهیدات، اعطای شهروندی مصری به وی برای اطمینان از بازگشت ایمن او به مصر و جلوگیری از نگهداری و ضبط غیرقانونی مومیایی توسط محققین فرانسوی عنوان گردید.
“In 1974, the Mummy of Pharaoh Ramesses II Was Issued a Valid Egyptian Passport So That He Could Fly to Paris!” (به انگلیسی). Retrieved 2020-02-18.
پروفسور موریس بوکای با رؤیت بقایای نمکی که پس از تحقیق در جسد فرعون کشف شد تشخیص داد که او در دریا غرق شده و مرده است و پس از خارج کردن جسد او از دریا برای حفظ جسد، مومیایی شده است.
پس از اتمام تحقیق و ترمیم جسد فرعون، آن را به مصر باز گرداندند ولی سئوالی که ذهن موریس بوکای را مشغول کرده بود این بود: با توجه به اینکه این مومیایی در سال 1898ميلادي و تقریبا درحدود دویست سال قبل کشف شده است، چطور ممکن است در قرآن مسلمانان که مربوط به بیش از ده قرن پیش است اشاره به چنین مطلبی آمده باشد.
چرا که در آیۀ 92 سورۀ یونس به این مطلب اشاره شده است. فَالْیَوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیَةً وَإِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آیَاتِنَا لَغَافِلُونَ
ما امروز پيكرت را [از آب] نجات ميدهيم تا عبرت آيندگان شوى، و همانا بسيارى از مردم از آيتهاى ما بىخبرند.
این آیه او را تحت تآثیر قرار داد تا جایی که در کتاب «مقایسهای میان تورات، انجیل، قرآن و علم»، رامسس دوم را فرعون زمان خروج میداند و بیان میدارد که در مطالعات صورت گرفته بر روی مومیایی فرعون، آثاری از نمک در بدن وی کشف کرده که با نمک دریا یکی بودهاست. در روایت کتاب مقدس غرق شدن فرعون ذکر شدهاست اما از سرنوشت وی سخنی به میان نیامده است و بنابراین، روایت قرآنی را میتوان کامل کننده روایت توراتی دانست.
The Bible, The Qur’an and Science
بله؛ پرفسور موریس بوکای از جمله دانشمندانی است که به عظمت قرآن اعتراف کرده اند. او در مورد تطابق حقائق علمی کشف شده در عصر جدید با آیه های قرآن تحقیق فراوانی کرده و به گفتۀ خودش حتی یک مورد از آیات قرآن را نیافته است که با حقایق ثابت علمی تناقض داشته باشد. او کتاب “عهدین، قرآن و علم” را در سال ۱۹۷۶ در بارۀ عظمت علمی قرآن نوشت.
نظرات کاربران