قرآن میگوید آسمان و زمین از “نقطۀ هیچ”، شکافته شده است اگر روزي نظریـه مهبانـگ اثبـات شـود ایـن نیز اعجـاز علمی قرآن را اثبـات میکنـد. آری؛ از منظر قرآن آسمان و زمین ابتدا از “عدم” ، شکافته شده که هاوکینگ (با اعتراف به جهل خود راجع به آن) به آن پرداخته است.
راستی، آیا این نکته قابل تامل نیست که قرآ« در 1400 سال پیش و در آن جاهلیت دغدغۀ دانشمندان آخر الزمان را مطرح و پردازش میکند؟! بلی؛ اینها نـوعی رازگوئی علمی قرآن کریم است. اما دقت کنیم در این مورد ، این مطلب به صورت کنونی آن، بیش از یک هماهنگی شـگفت انگیز ظاهر قرآن و علم نیست.
در دعای جوشن کبیر آمده است: يَا مَنْ خَلَقَ الْأَشْيَاءَ مِنَ الْعَدَم؛ ای خدایی که چیزها را از عدم آفریده ای!
چیزها را از سابقه عدم آفریده و همه حادث هستند؛ به سخن دیگر، قبل از آفریدن چیزی نبود و سابقه ای نداشت و خداوند آن را به حق آفریده و ابتداء و ابداع کرده است.
حضرت فاطمه سلام الله علیها در خطبه فدک می فرماید: ابْتَدَعَ الْأَشْيَاءَ لَا مِنْ شَيْءٍ كَانَ قَبْلَهَا وَ أَنْشَأَهَا بِلَا احْتِذَاءِ أَمْثِلَةٍ امْتَثَلَهَا ؛ چیزها را نو آفرید نه از چیزی که قبل آن باشد؛ و آنها را ایجاد کرد بدون آن که از الگویی بهره گیرد.
در قرآن کریم به حاق این مطلب اشاره شده که: إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ؛
شأن او این است که چون پدید آمدن چیزی را اراده کند، فقط به آن می گوید: باش، پس بی درنگ موجود می شود.
(۸۲/یس)
پس آسمان و زمین ابتدا از “نقطۀ هیچ” ، شکافته شده که هاوکینگ (با اعتراف به جهل خود راجع به آن) میگوید از چیزی بسیار پر حرارت و پر انرژی و ما 1400 سال است در معارف توحیدی این نقطه را ارادۀ پروردگار معرفی میکنیم:
أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ؛
آیا کافران ندانسته اند که آسمان ها و زمین به هم بسته و پیوسته بودند و ما آن دو را شکافته و از هم باز کردیم و هر چیز زنده ای را از آب آفریدیم؟ پس آیا ایمان نمی آورند؟
﴿ انبیاء٣٠﴾
ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ؛
آن گاه آهنگ آفرینش آسمان کرد، در حالی که به صورت دود بود، پس به آن و به زمین گفت: خواه یا ناخواه بیایید. آن دو گفتند: فرمانبردار آمدیم.
﴿ فصلت١١﴾
در اینجا آنچه دکتر رضایی در کتاب شریف “پژوهشی در قرآن”، نوشته را با کمی تصرف میآوریم:
اگر روزي نظریـه مهبانـگ بـه صـورت قطعی اثبـات شـود ایـن مطلب نیز اعجـاز علمی قرآن را اثبـات میکنـد. چراکه نـوعی رازگوئی علمی قرآن کریم است. اما این مطلب به صورت کنونی آن، بیش از یک هماهنگی شـگفت انگیز ظاهر قرآن و علم نیست.
استاد آیة اللّه معرفت از ابو مسلم اصفهانی نقل می کند که «فتق» به معنای ایجاد و اظهار است. و این معنا را موافق کلام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه. . ثُمَّ فَتَقَ مَا بَيْنَ اَلسَّمَوَاتِ اَلْعُلاَ … میداند.
نهج البلاغه، خطبه/1.
و این معنا را موافق آیات 11-12 سوره فصلت ثمَّ اِسْتَوی إِلَی اَلسَّماءِ وَ هِیَ دُخانٌ معرفی می کنند. و میگوید دخان (که پس از فتق ایجاد شد) همان ماده اولیه خلقت آسمانها و زمین است و از آن آسمان بوجود آمد. از آیه استفاده می کنند که “مادۀ” آسمانها قبل از وجودشان موجود بوده است و خدا صورت های آنها را ایجاد کرد.(“ماده” همان ماده اولیه است و “صورت”، اشیاء ساخته شده از مادۀ اولیه است).
یکی از صاحب نظران تحت عنوان پیدایش نخستین جهان با مطرح کردن آیه 11 سوره فصلت، مطالبی را از دانشمندان مختلف در مورد انفجار اولیه نقل می کند و از قول “ادوارد لوترکپل” می نویسد: «علم نه تنها حدوث عالم را ثابت می کند بلکه روشن می سازد که دنیا از حالت گازی در یک (لحظه معینی) در نتیجه یک انفجار بزرگ بوجود آمده است و این لحظه، تقریبا پنج بیلیون سال پیش بوده و هنوز هم در حال توسعه است.»
(مهندس جعفر رضائی فر، قرآن و آخرین پدیده های علمی (اعجازهای علمی قرآن) ، انتشارات فوژان،1375 ش.).
نویسندۀ معاصر دیگری از ژرژ گاموف نقل می کند که: «زمین و خورشید از گازهای بسیار سوزانی که در چندین میلیارد سال پیش بوده اند به وجود آمده اند».
گودرز نجفی، مطالب شگفت انگیز قرآن، ص 17-19، از جواد افتخاریان، قرآن و علوم روز، ص 235، نقل می کند
دکتر “موریس بوکای” با طرح آیات (سوره فصلت/11 و انبیاء/30) بحث “روش اساسی ایجاد جهان در نظر قرآن” را مطرح می کند و می گوید قرآن وجود توده ای گازی با بخشچه های ریز را تأیید می کند و یک روند جدائی (فتق) ماده ای ابتدائی یگانه ای که عناصر آن نخست به هم ملصق (رتق) بودند را تذکر می دهد. سپس به نظریه تکوین عالم در دانش نو می پردازد که: “جهان از جرم گازی با دوران کند تشکیل شد” و سپس چگونگی تشکیل ستارگان و زمین را توضیح می دهد. و قدمت کهکشانها را ده میلیارد سال و قدمت زمین و خورشید را 5/4 میلیارد سال تخمین می زند. سپس می نویسد: «دانش به ما می آموزد چنانچه به عنوان مثال (و تنها مثال) تکوین خورشید و محصول فرعی آن یعنی زمین را در نظر بگیریم، جریان امر توسط تراکم سحابی نخستین و تفکیک آن رخ داده است. این دقیقا همان است که قرآن به طریق کاملا صریح با ذکر ماجراهائی که “دود” آسمانی ابتدا یک نوع الصاق سپس یک نوع انفکاک را بوجود آورده بیان نموده است.»
دکتر بوکای، مقایسه ای میان تورات، انجیل، قرآن و علم، ترجمه مهندس ذبیح الله دبیر، ص 189-201.رضایی اصفهانی، پژوهشی در قرآن، صفحه 100
نظرات کاربران