ادعای تحریف قرآن، کاملاً بیاساس است. قرآن، کتاب الهی کامل و مصون از هرگونه تغییر و تحریف است. اعتقاد به عدم تحریف، ریشه در آموزههای دینی دارد و با اجماع مسلمانان و وعده الهی بر حفظ قرآن، هماهنگ است.
وات (ویلیام مونتگمری وات کشیش و خاورشناس اسکاتلندی. استاد عربی و مطالعات اسلامی دانشگاه ادینبورگ) و بل (ریچارد بل ، متخصص بریتانیایی زبان،فرهنگ و ادبیات عرب در دانشگاه ادینبرای اسکاتلند) معتقدند مطالعات مدرنِ قرآن هیچ دلیل جدیای بر وقوع تحریف برجسته در قرآن ارائه نکرده است. گرچه سبک قرآن تغییر میکند، ولی تقریباً تردیدی از صحت آن باقی نمیگذارد.
WATT, W. MONTGOMERY, and RICHARD BELL. Introduction to the Qur’an. Vol. 1. Edinburgh University Press, 1970
ادله مصونیت قرآن از تحریف: دلایل عقلی و نقلی
دلیل عقلی (ضرورت اتمامحجت)
ابلاغ احکام الهی و اتمامحجت از وظایف پیامبران است که قرآن نیز بر آن تأکید دارد. کتابهای آسمانی با رساندن اوامر و نواهی الهی، حجت را بر مردم تمام میکنند. قرآن به دلیل جهانی و جاودانه بودن و خاتمیت پیامبر (ص)، باید در همه اعصار بدون تغییر باقی بماند تا حجیت و هدایتگری آن خدشهدار نشود.
ادله نقلی
الف. قرآن
محکمترین دلیل نقلی بر نزاهت وحی الهی از تحریف، خود قرآن حکیم است که بهوضوح دلالت بر مصونیت قرآن از تحریف دارد:
- آیه حفظ: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» (حجر، ۹) بهصراحت نشان میدهد که قرآن از تحریف محفوظ است و خداوند از آن دفاع خواهد کرد و هیچ قدرتی نمیتواند آن را تغییر دهد یا تحریف کند.
- آیه نفی باطل: «لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ» (فصلت، ۴۲) قرآن را از هرگونه باطلی، ازجمله تحریف، پاک میداند و آن را از هرگونه تغییر و تبدیل، دور معرفی میکند.
- آیه رصد الهی: (جنّ، آیات ۲۶ -۲۸) احتمال هرگونه فزونی و کاستی در تمام مراحل تلقی قرآن، حفظ، املاء و ابلاغ آن تا مرحله رسیدن قرآن به دست مردم در تمام اعصار را نفی میکند.
ب. سنت
دومین دلیل پس از قرآن در میان دلایل نقلی پیراستگی قرآن از تحریف، سنت است:
- حدیث ثقلین: این حدیث، همراهی همیشگی قرآن و عترت را تا قیامت تضمین کرده و تمسک به آنها را مانع گمراهی میداند. ازآنجاکه کتاب تحریفشده نمیتواند هدایتگر باشد، مصونیت قرآن از تحریف تا قیامت نتیجه قطعی این روایت است.
- روایات عرضه بر قرآن و مراجعه به قرآن در فتنهها: این روایات نیز بر این موضوع دلالت دارد.
دیدگاه علمای شیعه
دانشمندان بزرگ شیعه، ازجمله شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، علامه طباطبایی، امام خمینی و آیتالله خویی، بهصراحت هرگونه تحریف قرآن را رد کردهاند و آن را مخالف با تواتر و حجیت قرآن دانستهاند. این اجماع گسترده نشان میدهد که اعتقاد به مصونیت قرآن از هرگونه تغییر و تحریف، یکی از اصول اساسی مذهب تشیع است.
جمعبندی و نشانههای الهی
روایت رسمی و مورد قبول مسلمانان این است که قرآن بیکموکاست تا زمان عثمان جمعآوری شده بود و نسخههای پراکنده آن تحت عنایت الهی و با نظارت مومنینی مانند حضرت علی (ع)، به نسخۀ واحدی که امروز در خدمت همگان است، انحصار یافت. نشانههایی از جانب خدای متعال حتی در زمان ما وجود دارد که این قرآن بدون کم و کاستی همان قرآنی است که مورد عنایت پروردگار عالم هست. یکی از این نشانهها، حدوث افرادی مانند کربلایی کاظم ساروقی است. (در همین سایت جریان حافظ شدن ایشان را بیان کرده ایم)
پینوشتها
۱. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، نزاهت قرآن از تحریف، قم-ایران، نشر اسراء، ص ۴۴ ۲. همان، ص ۴۸ ۳. سوره حجر، آیه ۹ ۴. سوره فصلت، آیه ۴۱ و ۴۲ ۵. سوره جنّ، آیات ۲۶ -۲۸ 6. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، نزاهت قرآن از تحریف، قم-ایران، نشر اسراء، ص ۴۹ 7. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، نزاهت قرآن از تحریف، قم-ایران، نشر اسراء، ص ۹۸ 8. صدوق، محمد بن علی، الاعتقادات، قم-ایران، کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۴ ق، چاپ دوم، ص ۸۴ 9. مفید، محمد بن محمد، المسائل السرویه، قم – ایران، المؤتمر العالمی لألفیه الشیخ المفید، ص ۸۲ 10. به نقل از طبرسی، فضل بن حسن، مجمعالبیان، بیروت-لبنان، موسسه الاعلمی، ۱۴۱۵ ق، چاپ اول، ج ۱، ص ۴۳ 11. طوسی، محمد بن حسن، التبیان، بیروت-لبنان، دار احیاء التراث العربی، ج ۱، ص ۳؛ طبرسی، فضل بن حسن، مجمعالبیان، بیروت-لبنان، موسسه الاعلمی، ۱۴۱۵ ق، چاپ اول، ج ۱، ص ۴۲ 12. ر.ک: جوادی آملی، عبدالله، نزاهت قرآن از تحریف، قم-ایران، نشر اسراء، ص ۱۱۰
نظرات کاربران