بارش از ابر به دو صورت مایع و جامد است که در زبان قرآن، بخش جامد آن با عنوان “بَرَد” (شامل برف و تگرگ) و بخش مایع آن با عنوان “غَیث” (باران) نام برده شده است. باید گفت؛ توقع بکارگیری تعابیر و اصطلاحات امروزی در قرآن توقع بجایی نیست!
همانطور که در مورد دریای شور و شیرین در همین سایت گفتیم، آب انبوه در قرآن با عنوان “بَحر” به معنای دریا (شامل اقیانوس، دریا، دریاچه و رودخانه بزرگ) آمده است، در حالی که در اصطلاحات امروزی به هر کدام با تعاریف متفاوتی اشاره میشود و پر واضح است هیچ ضرورتی ندارد تقسیمبندیهای علمی امروزی، عیناً در قرآن مطرح شده باشند.
با این توضیح باید گفت؛ بلی، در قرآن به برف هم تصریح شده است:
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ يَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ جِبَالٍ فِيهَا مِنْ بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَنْ مَنْ يَشَاءُ ۖ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ
آیا ندانسته ای که خدا ابری را [به آرامی] می راند، آن گاه میان [اجزای] آن پیوند برقرار می کند، سپس آن را انبوه و متراکم می سازد، پس می بینی که باران از لابلای آن بیرون می آید، و از آسمان از کوه هایی که در آن ابر یخ زده است، تگرگی فرو می ریزد، پس آسیب آن را به هر که بخواهد می رساند، و از هر که بخواهد برطرف می کند، نزدیک است درخشندگی برقش دیده ها را کور کند.
قرآن کریم، سوره نور، آیه 43.
آری؛ با نگاه به واژگان و مفاهیم برف و باران در قرآن کریم میبینیم که قرآن کریم بارشهای جوی را به دو صورت کلی مایع و جامد دستهبندی میکند. بخش مایع، عمدتاً با واژه “غَیث” (باران) و بخش جامد با “بَرَد” (شامل برف و تگرگ) نام برده شده است. و نکته مهم این است که نباید انتظار داشت قرآن از اصطلاحات علمی امروزی استفاده کند و ضرورتی ندارد که قرآن عینا تقسیمبندیهای علمی نوین را بازتاب دهد.
با این توضیحات، میتوان قاطعانه گفت که قرآن به برف نیز تصریح کرده است که آیه 43 سوره نور به وضوح به این موضوع اشاره دارد.
در تفاسیر معتبر مانند تفسیر المیزان (جلد 15، صفحه 190) به “برف” نیز ترجمه شده است. این نشان میدهد که مفهوم برف از مفاهیم مورد اشاره در قرآن بوده است.
نظرات کاربران